Het is soms heerlijk om even te klagen over het weer of de drukte, maar als iemand anders begint te klagen, kan dat best vermoeiend zijn. Deze korte opfrisser biedt zes manieren om het gesprek op een productiever pad te brengen wanneer iemand klaagt.
Het probleem met klagen is vaak dat we het niet eens zijn met de klacht of het niet nuttig vinden. Als we niet oppassen, kunnen we juist dingen zeggen die het klagen versterken, zoals tegenspreken, het positieve benadrukken, of abrupt van onderwerp veranderen. Dit zorgt ervoor dat de ander zich niet begrepen voelt en nog meer gaat klagen.
Wat moeten we dan wel doen? Luisteren, begrip tonen en echte erkenning geven. Soms is het zelfs het beste om het daarbij te laten. Maar als we willen doorschakelen, zijn er zes opties:
- Coachend doorschakelen naar NUT
Bijvoorbeeld: ‘Hmmm… lastige situatie inderdaad. Hoe hoop je dat ons gesprek je hierbij helpt?’ - Coachend doorschakelen naar DOEL
Bijvoorbeeld: ‘Gegeven de lastige situatie waar je in zit… wat zou je willen bereiken in de komende periode?’ - Coachend doorschakelen naar WERKT
Bijvoorbeeld: ‘Nu dit allemaal zo lastig is geweest, hoe is het je gelukt om toch […] te doen? Wat werkte daarbij voor jou?’ - Beïnvloedend doorschakelen naar ZORG TOETSEN
Bijvoorbeeld: ‘Nu we het er zo over hebben, met de pittige omstandigheden waar je nu al langer mee te maken hebt… is mijn zorg dat […]. Heb jij die zorg ook?’ - Beïnvloedend doorschakelen naar ACTIVEREN
Bijvoorbeeld: ‘Het is dus erg druk én je wilt graag […] bereiken. Welke ideeën heb je over hoe je dat voor elkaar wilt krijgen?’ - Beïnvloedend doorschakelen naar ANDER MIDDEL
Bijvoorbeeld: ‘Gegeven dat deze lastige omstandigheden niet veranderen… Hoe ga jij het dan nu verder aanpakken? Welke mogelijkheden zie je om […] te bereiken?’
Uitgebreidere uitleg en meer formuleringen? Lees dan hier het volledige blog.
Succes en fijne dag vandaag!
p.s. Ook nóg meer thuis raken in het Oplossingsgericht coachen, zodat het je tijdens je gesprekken makkelijk afgaat? Voor iedereen die al een training van meerdere dagdelen heeft gevolgd, is er nu de Verdiepingstraining Oplossingsgericht Coachen! Deze training van 9 dagdelen (hele en halve dagen) start op 11 april 2025, en wordt verzorgd door verschillende toptrainers. Kijk hier voor meer info en aanmelden!