Stel je bent docent, en je hebt een paar studenten die met hun groepsopdracht vooralsnog niet voldoen aan de eisen die daarvoor zijn gesteld. Of je hebt een werknemer die voor de zoveelste keer zijn afspraken niet nakomt… Nu kun je ze natuurlijk even flink de oren wassen (want dat zouden we af en toe allemaal wel willen ; )
Maar is er ook een Oplossingsgericht alternatief? Kun je blijven aansluiten in dit geval?
Het mooiste zou zijn, als je kunt aanhaken bij hun eigen doel. Bijvoorbeeld ‘We zitten nu even bij elkaar om te praten over de groepsopdracht. Ik merk dat ik me zorgen maak of jullie project wel gaat voldoen aan de eisen die daarvoor zijn gesteld. Delen jullie die zorg?’ Of naar de werknemer: ‘ik merk dat ik me zorgen maak of de rapportage wel op tijd klaar zal zijn. Deel jij die zorg?’
Het kan ook zijn dat het studenten of werknemers zijn die het vooralsnog niet zoveel kan schelen. Stel dat je bovenstaande vraag stelt en er niets komt? Je kunt dan doorschakelen naar sturen ‘Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat jullie project alsnog gaat voldoen aan alle eisen’? Je sluit dan even niet meer aan op hun doel op dat moment (maar natuurlijk wel bij hun lange termijndoel om een diploma te halen).
Maar, er zijn nog andere manieren om aan te sluiten. In bovenstaande situatie waarin je even gaat sturen, blijven er gelukkig zeker nog een paar over die je kunt gebruiken in het gesprek:
- Empathie, begrip
Als je je inspant om de ander zo goed mogelijk te begrijpen kun je ook de juiste erkenning geven. Bijvoorbeeld: ‘dat lijkt me heel moeilijk/frustrerend/lastig om mee te maken…’. Voorkom dat je ‘solution-forced’ overkomt omdat je te snel door wilt naar het positieve. - Taal
Gebruik letterlijk de woorden van de ander want dat versterkt bij de ander het gevoel dat je echt luistert en het verhaal van je gesprekspartner ‘accepteert’. Vermijd ‘maar’, en stel open vragen. - Samenvatten
Laat ook merken dat je luistert door samen te vatten. Bovendien kan je gesprekspartner dan de eigen draad in het verhaal terug horen en op verder vertellen.
NB : in je samenvatting kan je er wel voor kiezen om vooral de gewenste situatie en wat er al is te benadrukken. - Energie
Wees niet enthousiaster of droeviger dan je gesprekspartner, maar sluit aan bij het energieniveau van je gesprekspartner - Inhoudelijk
Sluit aan bij waar je gesprekspartner over vertelt. Ga niet ineens – inhoudelijk gezien – een andere kant op.
NB: Dit laat onverlet dat je wel het onderwerp in oplossingsgerichte richting kunt bevragen! - Doel
Is het mogelijk in de situatie met je gesprekspartner om aan te sluiten bij zijn of haar doel, dan doe je dat. Dan kies je dus voor coachen of trainen en blijf je in het gesprek checken of je daarbij aansluit. - Nut
Valt een beetje in dezelfde lijn als het doel. Bij nut gaat het heel concreet om wat er gebeurt in het gesprek: ‘Is dit nuttig?’ of ‘Wat zou dit gesprek zinvol voor jou maken?’.
Succes!
Delen wordt gewaardeerd.
Je helpt anderen met informatie, en wij worden beter gevonden 🙂