Je gesprek loopt op z’n einde. Of in de vergadering ontstaat langzamerhand overeenstemming over een bepaald idee. Dit is het moment waarop je kunt denken: maar gaat er nu dan ook echt wat gebeuren? Of komt er in de praktijk niets van terecht?! En laten we eerlijk zijn… die zorg is vaak genoeg terecht gebleken in ons leven. Daarom is er in gesprekken en vergaderingen vaak focus op doen en ‘Het Actieplan’ (wie, wat, waar, SMART enzo). Maar in Oplossingsgericht werken is dat eigenlijk geen onderdeel. Huh?!… Maar hoe kan deze aanpak dan juist zo effectief zijn voor verandering?! En wat doe je dan wel?
Straks zal ik uitleggen hoe we met Oplossingsgerichte gespreksvoering zorgen voor actie na het gesprek (of de vergadering) zónder nadrukkelijk die acties te bespreken. Maar voor de sceptici zal ik beginnen met Oplossingsgerichte interventies die je kunt toepassen om áls je afspraken gemaakt hebt over vervolgacties, je de kans op daadwerkelijke uitvoering daarvan kunt vergroten. Daarvoor heb ik 2 tips.
NB : Het is overigens niet gek dat plannen in de praktijk vaak tegenvallen. Een generaal zei eens ‘No plan survives the clash with reality’. En we weten allemaal in ons eigen leven hoe lastig het kan zijn om ons eigen gedrag te veranderen. Een beetje mildheid naar onszelf kan dus geen kwaad. En tegelijkertijd is er altijd verandering én kan verdere verandering zó belangrijk zijn dat het toch van groot belang is dat dit ons lukt.
Twee tips voor het vergroten van de kans op het uitvoeren van gemaakte afspraken:
1. Gebruik een schaalvraag over vertrouwen
“Op een schaal van 0 tot 10, waarbij nul is dat je geen enkel vertrouwen hebt, en 10 dat je alle vertrouwen hebt dat dit plan uitgevoerd wordt / gaat slagen, waar sta je dan nu?”
En vervolgens: “Wat zit er in dat cijfer?” (doorvragen, wat nog meer etc.)
En vervolgens: “Wat moet er anders zijn om het vertrouwen 1 stapje hoger op de schaal te brengen?”
Dit kun je aan het einde doen van een individueel gesprek. Of je laat alle deelnemers van een vergadering of overleg deze schaalvraag beantwoorden (met bekendmaking van de score of juist niet, dat is een keuze afhankelijk van de inschatting van de groepsdruk en het onderling vertrouwen).
2. Vraag of anderen jouw zorg delen
Bijvoorbeeld
“Ik vind het heel goed dat we […] willen bereiken met dit plan. Mijn zorg is dat het risico is dat met name aspect A en B in de praktijk tegenvallen. Delen jullie die zorg? “
En vervolgens “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dit toch voor elkaar krijgen, zodat […]? Welke ideeën hebben jullie daarover?”
Let op dat dit dus geen interventie is waarin je meedeelt ‘ik denk dat dit niet lukt’ (of anders geformuleerd ‘mijn zorg is dat dit niet lukt’). De Oplossingsgerichte interventie is op 2 manieren anders. Ten eerste stel je een vraag of de anderen jouw zorg delen. Ten tweede gaat het om de vervolgvraag naar ideeën om het gezamenlijke doel toch voor elkaar te krijgen. Twee keer een vraag dus!
En als anderen je zorg niet delen, vraag hen dan enthousiast naar hun vertrouwen (“oh wat fijn… wat zie ik dan niet, wat er wel is in de richting van ons plan/doel?!”).
Waarom hebben we bij een Oplossingsgericht gesprek of overleg het actieplan meestal niet nodig?
- We vragen altijd heel goed door op het doel (‘Make the goal delicious!’).
Dit creëert een aantrekkelijk en gedetailleerd beeld dat enorm motiveert.
“Ja, precies, dat willen we!!” - We vragen (eventueel) heel goed door op wat al in de goede richting werkt.
Dit geeft ons moed dat we verandering kunnen bereiken.
“Ja, we hebben in huis wat ervoor nodig is!!” - We maken het doel (eventueel) klein en concreet door te vragen naar hoe het eruit ziet als we 1 klein stapje verder zijn.
Dit maakt het zo behapbaar en duidelijk dat we snappen hoe we verder kunnen.
“Ja, hier kan ik morgen invulling aan geven!!”
En tsja… na dat alles is praten over ‘wie wat waar’ gewoon niet meer nodig!
Wil je meer weten over hoe dan precies? We besteden hier veel aandacht aan in onze trainingen!
Succes en fijne dag!
Leuk als je deze tip deelt.
Zo help je anderen met informatie, en worden wij beter gevonden 🙂