Je voelt de klok bijna tikken want je gesprek moet zo klaar zijn… Of je voelt dat er genoeg is gebeurd en dat je kunt afronden? De vraag is dan hoe je dat op een effectieve en slimme manier doet, die het meest oplevert. Hierbij een paar Oplossingsgerichte tips voor het afronden van het gesprek!
1. Wees transparant
Heb je nog maar 5 minuten, dan hoef je de ander daar niet naar te laten raden omdat je steeds weer stiekem op je horloge zit te kijken ???? En wij als coach, begeleider of leidinggevende hoeven ook niet alwetend te zijn wat nog handig is om te bespreken. Dus we kunnen gewoon zeggen : “We hebben nog … minuten. Hoe zullen we die gebruiken op een manier die het meest zinvol voor je is?”
2. Nuttig
Tussendoor of aan het einde van het gesprek kun je de bekende drieslag vragen:
1. Was dit nuttig?
2. Wat was nuttig?
3. Hoe is dit bruikbaar voor hoe je verder wilt?
Je kunt die laatste zin ook ‘los’ gebruiken als je afrondt:
“We komen aan het einde van dit gesprek. Hoe is wat we hebben besproken bruikbaar voor hoe je verder wilt?”
3. Samenvatten
Je kunt – eventueel voordat je gaat vragen wat nuttig was – even je aantekeningen nagaan en samenvatten wat de ander heeft gezegd. Let op het gebruik van de exacte woorden van de ander (taalmatching).
Ook is het mogelijk de ander te laten samenvatten: “Zullen we even terugkijken op het gesprek? Wat hebben we allemaal besproken?”
4. Vertrouwensschaal
Heb jij als coach een aarzeling of de ander zijn plannen gaat uitvoeren? Of heeft je gesprekspartner dat zelf? Dan kun je voor dat je gaat afronden ook een vertrouwensschaalvraag gebruiken.
“Op een schaal van 0 tot 10…. Als de 10 betekent dat je alle vertrouwen hebt dat dit gaat lukken, en de 0 betekent dat je geen enkel vertrouwen hebt… Waar sta je dan nu?”
En dan doorvragen: “Wat zit er al in dat cijfer? Wat geeft vertrouwen? Hoe werkt dat precies? Wat nog meer?”
En eventueel: “Stel dat je 1 stapje hoger op de schaal zou staan, wat is er dan anders? Wat geeft dan nog meer vertrouwen? Hoe ziet dat er precies uit?”
Mensen willen graag consistent zijn, dus hoe meer hij onderbouwt dat hij vertrouwen heeft, hoe groter de kans dat hij dit ook waar maakt.
5. Evalueren van de coaching
Wil je als coach bouwen aan het verbeteren van de coaching, dan kun je eventueel vragen:
“Het helpt mij als ik weet wat voor jou werkt. Wat uit ons gesprek vond je prettig en moet ik een volgende keer zeker weer doen?”
“Heb je nog een tip over wat een volgend gesprek (nog) beter zou kunnen maken?”
NB : Ook kun je schriftelijk evalueren (hier zijn overigens ook specifiek Oplossingsgerichte formulieren voor).
Succes en fijne dag!
Delen wordt gewaardeerd.
Je helpt anderen met informatie en wij worden beter gevonden 🙂