< terug Tip

De Oplossingsgerichte aanpak inzetten bij je leidinggevende

Je leidinggevende wil iets van jou en jij wil dat niet. Of… je leidinggevende heeft een bepaald idee en jij ziet het anders. Of jij wilt iets van je leidinggevende en je krijgt dat niet. Dit soort dingen komt in de beste samenwerkingen voor, toch? ???? Handig is dat je je Oplossingsgerichte skills ook kunt inzetten in dit soort situaties. Hierbij een paar tips!

(psst… ben je leidinggevende, lees dit dan ook want dit werkt ook met jóuw baas of met klanten bijvoorbeeld!)

Ik zal zo concrete tips geven. Belangrijk is dat je je hierbij 2 dingen realiseert. Eén is dat deze interventies werken omdat je – net als bij Oplossingsgerichte coaching – zoveel mogelijk in de samenwerking blijft. Twee is dat als je de concrete tips als een ware Machiavelli gaat toepassen maar de samenwerking totaal niet voelt, het wel eens zou kunnen dat het niet werkt.

Wat ik maar wil zeggen: probeer ook echt zoveel mogelijk samen aan de zelfde kant van het net te tennissen, en niet aan de overkant terecht te komen.

Goed.

A. Je leidinggevende wil iets van jou en jij wil dat niet

Gebruik hierbij de 3 of 4 stappen voor Oplossingsgericht nee zeggen:
1. Luister goed, parkeer je ‘NEEEEE!’ en ontdek de goede reden voor het verzoek
2. Geef erkenning voor de goede reden voor het verzoek (en dan géén ‘MAAR’)
3. Zeg nee en geef de goede reden daarvoor
(4. Denk mee over een alternatief of ander vervolg)

Denk aan taal als :
‘Ik begrijp dat dit heel belangrijk is’ of ‘Ik snap dat je daarbij aan mij denkt’
‘Op dit moment heb ik al mijn tijd nodig voor […] zodat […] dus ik kan dit er nu niet bij doen.
‘Is het misschien een idee dat […]’

Meer hierover lees je in dit blog over Oplossingsgericht nee zeggen.

Blijft je leidinggevende aanhouden en heb je geen keus? Mag je geen nee zeggen?
Uit dan je zorg over wat daar het gevolg van kan zijn.
‘Mijn zorg is dat dan […] mis gaat lopen omdat ik daar niet genoeg tijd aan kan besteden. Kun je je daar iets bij voorstellen?’ ‘Wat zijn jouw ideeën over hoe we dit kunnen voorkomen / we hier dan mee om moeten gaan?’
‘Ik kan me voorstellen dat […] daarvan een ongewenst gevolg kan zijn. Wat zullen we afspreken over monitoren of dat gebeurt / als dat inderdaad gebeurt?’

B. Je leidinggevende heeft een bepaald idee en jij ziet dat anders

Het levert heel veel op als je hier Oplossingsgericht mee om kan gaan.
Waar gaat het om?
In het kort: oordeel UIT, nieuwsgierigheid AAN

Meer hierover lees je in dit blog over reageren op een slecht idee.

C. Jij wil iets van je leidinggevende en je krijgt dat niet

Wil je om iets vragen waarvan je verwacht dat dat wat moeilijk ligt?
Bereid je gesprek voor met WAT – ZODAT – WARM BAD   (© Solvitas) .

WAT = wat wil je precies? Wees concreet en specifiek, en omschrijf wat je wèl wil.

ZODAT = de goede reden dat je dit vraagt (positief en aantrekkelijk geformuleerd). Wat levert dit op?

WARM BAD = help jezelf zo goed mogelijk samen te werken en geef waar mogelijk erkenning.
* Waar heb je begrip voor t.a.v. waarom dit waar je om vraagt er nog niet is?
* Wat waardeer je in de ander?

Deze 3 elementen vormen een goed vertrekpunt voor het te voeren gesprek waarin je om iets vraagt.

In onze trainingen leren we mensen hoe je vervolgens met Oplossingsgerichte interventies kunt beïnvloeden en sturen. Dit zodat je ook in lastige situaties effectief samenwerkt op een prettige manier. Niet alleen handig bij je leidinggevende, maar ook bij collega’s, cliënten en studenten!

En misschien iets voor je leidinggevende? ????

Succes en fijne dag!

Leuk als je deze tip deelt.
Zo help je anderen met informatie en wij worden beter gevonden. Bedankt!

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf
LinkedIn
Share