< terug Tip

De start van een coachtraject

Start jij de na de zomer met iemand coachen of begeleiden? En wil je meteen een goede start maken met die nieuwe student of medewerker? Hierbij een paar praktische Oplossingsgerichte tips!

1. Bereid je voor op lekker lui coachen

Is onze mindset gericht op de ander ‘activeren’ (of nog erger ‘de ander in zijn kracht zetten’) dan gaan we geheid te hard aan het werk. Dat is de grondhouding waarbij er een groot risico is dat we gaan trekken en duwen. Niet alleen werkt dat niet, het is ook doodvermoeiend. Kies daarom – voordat je ook maar een woord gezegd hebt – voor luiheid! ????

Gek genoeg levert een houding waarin we onze eigen machteloosheid accepteren (‘het is helemaal aan de ander wat er gebeurt, en die is ook de expert van zijn situatie’) veel meer op. We bereiken meer als we loslaten en de ‘macht’ bij de ander leggen. Hierdoor krijgen we de kans om vanuit ontspanning Oplossingsgerichte interventies in te zetten, die dan juist heel goed werken om het gesprek voor de ander nuttig te laten zijn.

2. Verplichte gesprekken? Verkennen, erkennen en coachen!

Vaak zijn gesprekken op het werk verplicht voor diegene die we begeleiden. We moeten ons realiseren dat dat extra scherpheid van onze kant vraagt ten aanzien van het mandaat en onze insteek. Gaan wij de agenda bepalen en ook nog eens adviseren, beïnvloeden of sturen, dan pakken we de ander driedubbel: deze moet met ons in gesprek, wij bepalen de agenda, en wij zeggen ook nog eens wat de ander eigenlijk moet doen. En dan verwachten we dat die ander zelf actief wordt?!….

Dus: ga verkennen, erkennen en pas coachen als je mandaat hebt.
If you want to go fast, go slow!

3. Verkennen

Bij verkennen gaat het om:

  • Contact maken, interesse tonen
  • Nut, rollen en verwachtingen verhelderen
  • Heb ik en/of de ander een wens, doel of hulpvraag?

Hier verschillen mensen die Oplossingsgericht werken in stijl, en is het ook erg van de situatie afhankelijk. Wat goed kan werken is ‘Leer eerst de mens kennen, en dan pas het probleem’. Dan neem je eerst wat tijd voor een praatje en wat vragen over het leven van de ander. Maar andere coaches maken contact door een grapje of vriendelijke aandacht en starten dan vrij snel inhoudelijk het gesprek met een goede Oplossingsgerichte vraag.

Waar het om gaat is: contact maken en niet beginnen als je nog helemaal in je eigen hoofd zit (bijvoorbeeld over hoe je het gesprek gaat voeren).

4. Voorbeeldvragen voor de start van het gesprek

Hierbij een paar voorbeeldvragen die je kunnen helpen in het eerste gesprek:

  • “Deze gesprekken zijn verplicht dus nu zit je ineens hier. Wat vind je daar van?”
  • “Vind je het goed dat voor we inhoudelijk starten we even uitwisselen wat onze verwachtingen zijn van dit gesprek?”
  • “Wat zou dit gesprek nuttig voor jou maken?”
  • “Wat hoop je dat deze gesprekken je kunnen opleveren?”
  • “Wat zou dit gesprek voor jou de moeite waard maken?”
  • “Welk idee heb je zelf over hoe dit soort gesprekken handig voor je kunnen zijn?”
  • “Heb je eerder dit soort gesprekken gehad? Wat werkte daarin voor jou?”
  • “Dus als we deze gesprekken benutten voor …, dan zou dat nuttig voor jou zijn?”

!! Vraag door op de antwoorden die je krijgt. Bijvoorbeeld:

  • “Welk verschil zou dat voor jou maken?”
  • “Hoe zou dat er precies uit zien?”
  • “Kun je daar iets meer over vertellen?”

Eventueel de eerste keer zelf schetsen waar het gesprek zinvol voor kan zijn:

  • “Ik kan me voorstellen dat het lastig is je een voorstelling te maken van waar dit soort gesprekken handig voor zijn. Vind je het prettig als ik wat voorbeelden geef van hoe anderen dit soort gesprekken gebruiken?”
  • “Deze gesprekken worden door anderen bijvoorbeeld gebruikt om verder te komen met … / om te praten over ….”
  • “Het kan ook heel nuttig zijn om te bespreken wat goed gaat en te kijken hoe je daarmee nog verder kunt komen, dus het hoeft niet te gaan over iets dat niet lekker loopt.”
  • “Dit gesprek kan zinvol zijn voor bijvoorbeeld … / om … te bereiken … , maar het gaat er om dat het gesprek voor jou nuttig is dus je kunt je eigen invulling kiezen”
  • “Als je dit zo hoort, wat lijkt jou dan nuttig?”

Tussendoor of aan het einde van het gesprek kun je de bekende drieslag vragen:
1. Was dit nuttig?
2. Wat was nuttig?
3. Hoe is dit bruikbaar voor hoe je verder wilt?

En eventueel:
“Het helpt mij om mijn gesprekken goed te doen als ik weet wat voor jou werkt. Wat uit ons gesprek vond je prettig en moet ik een volgende keer zeker weer doen?”
“En heb je nog een tip over wat een volgend gesprek nog beter zou kunnen maken?”

5. Geef erkenning, bákken met erkenning!

We kunnen allemaal stomme vragen stellen ???? maar toch een relatief goed gesprek hebben àls we de ander maar erkenning geven. Laten we de erkenning weg (complimenten, begrip), dan komt de ander zelden fijn uit het gesprek. Daag jezelf uit in het gesprek om op minimaal 1 moment erkenning te geven die expliciet en ‘raak’ is. Ben je het vergeten, doe het dan alsnog voor je het gesprek afsluit. Bijvoorbeeld : ‘Wat me tijdens dit gesprek positief is opgevallen is …. en dan vooral…..’
Zorg dat de ander zich in het gesprek door jou gezien voelt.

Veel succes met opstarten! ????

Leuk als je deze tip deelt.
Zo help je anderen met informatie en worden wij beter gevonden. Bedankt!

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 3000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf