Als coach vond ik heel veel dingen moeilijk. Studenten die niet gemotiveerd lijken… coachees die bijna niets zeggen… maar óók studenten die voor een belangrijke keuze staan.
Bijvoorbeeld:
- Moet ik stoppen of doorgaan met mijn studie?
- Welke minor moet ik kiezen?
- Welke studie of stage past het beste bij mij?
- Moet ik – met mijn omstandigheden – kiezen voor studievertraging of alles op alles zetten?
Soms voelde het alsof van mij als coach werd verwacht dat ik het antwoord gaf. En naast dat ik dat niet wil, ik kán dat ook echt niet. Wat weet ík nou? (op zich heel veel, maar daar gaat het nu niet om 😉 )
Totdat ik een film zag van een gesprek van Steve de Shazer met een tiener die dreigde het ‘verkeerde pad’ op te gaan. Hij onderzocht met haar de voordelen van beide paden, wat mijns inziens nogal van lef getuigt. Het leverde hoe dan ook een mooi gesprek op en uiteindelijk ook een duidelijke keuze. Als je deze film ooit kan bekijken: doen! Erg inspirerend en voor mij direct aanleiding om me in Oplossingsgericht werken te gaan verdiepen.
Wat mij helpt bij dit soort lastige gesprekken, zijn 2 dingen:
- Stel, je mag het helemaal zelf beslissen en hoeft nergens rekening mee te houden (ouders, geld, toekomstperspectief, etc.): waar gaat dan nu op dit moment je voorkeur naar uit? Dit mag morgen anders zijn hoor, maar voor nu even…En als dat niet helpt:
- Je hebt je in je leven vast wel eerder lastige keuzes moeten maken… hoe heb je dat toen aangepakt?
Hier kun je dus onder andere de ‘stel dat-vraag’ gebruiken, die de motivatie verheldert en veel energie kan brengen. Maar…. een ‘stel dat-vraag’ kan niet altijd. Lees er hier meer over!
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
Hartelijke groeten,
Irene Lansdaal
Ps: Enthousiast geworden en wil je helemaal thuisraken in de Oplossingsgerichte aanpak? Volg dan vanaf oktober 2024 onze Jaartraining, met 10 inspirerende dagen door verschillende trainers! Kijk hier voor meer informatie en aanmelden!
Ps2: Ken je ons boek al? Over het Oplossingsgericht coachen van studenten? 10 hoofdstukken waarin de basis wordt aangereikt of die de perfecte opfrisser zijn. Daarna 10 hoofdstukken met wat onze deelnemers lastige casuistiek vinden, zoals de student met slachtoffergedrag, problemen in projectgroepjes en de student met sociaal wenselijke reacties in het coachgesprek. Kijk hier voor meer informatie en bestellen!