De studieloopbaanbegeleider komt binnen tijdens het inloopspreekuur.
‘We hebben een probleem,’ zegt ze. ‘Kun jij helpen?’
Ik gebaar uitnodigend naar mijn stoel en ze gaat zitten.
‘Jij werkt toch Oplossingsgericht? Weet jij wat ik moet doen om studenten binnen te houden? Volgens mijn manager is er te veel uitstroom en moeten wij ervoor zorgen dat de studenten binnen blijven.’
‘Hmmm…,’ zeg ik en ik val even stil. Ik vind het nogal wat. ‘En hoe moet je daarvoor zorgen, vindt hij?’
Niet echt een Oplossingsgerichte vraag, maar ik ben oprecht nieuwsgierig welke ideeën de leidinggevende heeft.
‘Ja, dat weet dat ik dus juist niet. Daarom kom ik naar jou!’
Ook nu ik als trainer werk, krijg ik deze vraag vrijwel altijd. Eigenlijk is de vraag: ‘Hoe krijg ik de ander zo ver dat hij iets gaat doen wat hij niet lijkt te willen?’
En nou is dat op zich al best merkwaardig. Want de student maakt zijn eigen keuzes en we weten allemaal dat we hier als docent vrij weinig invloed op hebben. Toch proberen we het. We gaan duwen of trekken, worden boos, overtuigen, etc… Trekken aan dode paarden, dat werk. Tot grote frustratie van de student én van ons.
En weet je wat het gekke is? Dat de opdracht die docenten óók krijgen, is om de regie meer bij de student te laten.
Ik kan me voorstellen dat je daar als docent een beetje kortsluiting van krijgt, want wat is het nou? Regie bij de student? Of duwen en trekken zodat hij koste wat het kost binnen blijft?
Eigenlijk is het een beetje dubbel wat ik nu ga zeggen. Als je loslaat wat de student zou moeten doen (namelijk: blijven), dan is de kans veel groter dat het toch gebeurt. Je moet in mijn ogen echt bereid zijn los te laten en aan te sluiten en nieuwsgierig zijn naar wat de student beweegt. Er moet oprechte aandacht zijn voor wat de student wil bereiken en hoe de opleiding daarbij kan helpen. Wat hij dacht te halen bij deze opleiding en wat daarvan is gelukt. Om vervolgens samen te kijken wat het meest passend is.
En dan kan het 2 kanten opgaan: het wordt je duidelijk dat het echt beter is voor de student om te vertrekken (en je hebt jezelf hiermee veel duw- en trekwerk bespaard) of het wordt de student duidelijk dat hij de studie wil halen.
Leuker kan ik het niet maken. Makkelijker ook niet. Dus als je leidinggevende weer zegt dat ‘je ze binnen moet houden’, vraag dan gerust hoe. Want mocht er een eenvoudiger manier zijn, dan sta ik daar natuurlijk voor open. Zo ben ik ook wel weer 😊.
Oh ja, en mocht je leidinggevende het óók niet weten… lees dan hier onze tips. Veel leesplezier!
Hartelijke groeten,
Irene Lansdaal
p.s. De 11e editie van de Jaartraining Oplossingsgericht Coachen en Werken die in oktober start heeft al genoeg aanmeldingen om door te gaan. Wil je nog meedoen? Wees er dan snel bij! Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
p.s.2. Heb je een team dat nog getraind wil worden in het najaar? Dan is het slim de agenda te gaan trekken want het loopt al lekker vol.