In de eerste basistraining die ik – als deelnemer – volgde, moest ik op de 2e trainingsdag een collega-deelnemer coachen.
Het ging best goed. Zó goed dat hij op een gegeven moment zei: ‘Voor mij is het nu klaar, ik kan verder.’
‘Nou nee,’ reageerde ik. ‘We kunnen nog niet stoppen. Het échte probleem is nog niet opgelost.’
‘Misschien niet, maar ik ben tevreden zo’, zei hij. En hij keek heel tevreden.
Ik echter niet: ‘Ja maar, het is een patroon en als we nu stoppen, zit je morgen weer met hetzelfde probleem!’
Ik werd een beetje nijdig. Hij snapte toch ook wel dat we nog niet bij de kern waren!
Hij werd ook een beetje nijdig. Hij zei toch dat het genoeg was?
De trainer kwam erbij en vroeg: ‘Wie bepaalt eigenlijk of het genoeg is?’
‘Ik!’ Riep ik uit. ‘Want ik ben de professional!’
Natuurlijk had ik het mis. Want degene om wie het gaat, mag natuurlijk bepalen of het genoeg is. En als het dan toch zou gaan om een patroon, wie zegt dan dat je meteen het patroon ook echt ‘bij de kern’ moet aanpakken? Ook een kleine verandering, of een inzicht kan al een ommekeer betekenen.
Ja, wij zijn professionals. In het stellen van de goede vragen. De ander is expert als het gaat om zijn leven en wat helpend of nuttig is.
En dat is nog niet zo makkelijk voor ons 😊.
Toch iets doen met een patroon dat je ontdekt? Lees hier 4 tips over wat je Oplossingsgericht kunt doen als iemand een bepaalde fout blíjft herhalen.
Hartelijke groeten,
Irene Lansdaal
p.s. Ik geef nog steeds gratis inspiratiesessies aan teams waar we nog niet getraind hebben. Bel 06 – 520 350 46 of mail irenelansdaal@solvitas.nl voor de voorwaarden!