< terug Info

Inkijkje in het Oplossingsgericht Coachen van studenten

‘Ik heb geen motivatie meer…’

Stel dat een student zoiets zegt in een gesprek…. Is dan niet de eerste vraag die je wilt stellen: ‘hoe komt dat?’
En vóór je het weet, zit je in een lang gesprek over wat er mis is, hoe het allemaal zo gekomen is en weet je alles van de student en zijn omstandigheden.

Maar wacht even! Wat was zijn vraag? Waarvoor kwam hij bij jou?

Als je na een gesprek déze vraag niet met 100% zekerheid kan beantwoorden, is Oplossingsgericht coachen misschien wel iets voor jou.

Want in plaats van praten over wat er mis is, kun je ook praten over de vraag van de student.
Dus als een student zegt: ‘Ik heb geen motivatie meer…’, kan een reactie ook zijn: ‘Hmm lastig… (stilte)… en je bent vast niet voor niets naar me toegekomen… hoe hoop je dat het gesprek met mij je verder zal helpen?’
(met andere woorden: wat is je vraag!)

En vervolgens kunnen we het bijvoorbeeld met deze student ook hebben over ‘motivatie’. Hoe ziet motivatie er bij jou uit? Wat doe je als je gemotiveerd bent? En wat voor verschil maakt dat voor jou? Wanneer was je in de afgelopen periode iets meer gemotiveerd en wat deed je toen? Wat motiveerde je in dat geval? Etc.

Hoe logisch is het om te praten over wat GEWENST is, in plaats van wat er mis gaat? 

Bij Oplossingsgericht coachen stel je dus vragen over wat de ander wil en wat er al aanwezig is in de goede richting.
Je kan er hele boeken over schrijven of artikelen aan wijden, maar dit is in een notendop wat het is.

Klinkt simpel, toch? Maar dat is het niet!

De meeste studenten hebben namelijk helemaal niet zo’n duidelijk beeld bij wat ze willen en praten al snel over wat er níet goed gaat of wat ze níet willen. Het vraagt dus van jou als coach dat je vragen stelt die de ander na laat denken.

Oplossingsgericht coachen kan overigens óók worden toegepast als er geen probleem is. Handig!

‘Dit jaar gaat het écht lukken’ (een langstudeerder)

In principe is er geen probleem. De student, een langstudeerder, is vol vertrouwen. Maar jij hebt je twijfels (of je gelooft er niks van).

Ook dán kan je Oplossingsgericht coachen. Want in plaats van te zeggen wat jij ervan vindt en wat je zorgen zijn en een preek af te steken dat de student zich toch ook vooral zorgen moet gaan maken, want het is al de 5e keer dat hij dit zegt en waarom zou het nu wel lukken…. etc etc etc… kun je ook – gewoon voor de lol – proberen de student serieus te nemen.

Ik noem dat in dit geval: wees even gekke Henkie. En dan komt namelijk het belangrijkste: vraag door!

Wees geïnteresseerd naar het plan van de student. Wat met zoveel vertrouwen heeft hij vast een goed doordacht plan. Vraag door, vraag door, vraag door, vraag door.

Nét zo lang tot de student jou heeft laten zien dat hij inderdaad een goed plan heeft. Óf dat de student zelf tot het inzicht komt dat het plan misschien nog wel wat strakker kan.

Als je de neiging hebt snel je mening te geven

of

Als je goed bent in het verzinnen van oplossingen

Is Oplossingsgericht coachen vaak best lastig…

….en dus een toevoeging voor jou als coach

 

Hier vind je meer info over de methode Oplossingsgericht Coachen.

Begeleid je studenten en wil je Oplossingsgericht Coachen leren?
Kijk dan hier voor onze trainingen over Studenten Begeleiden!

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf
LinkedIn
Share