In mijn trainingen heb ik meestal te maken met mensen die zin hebben om meer te leren over Oplossingsgericht werken.
Maar heel incidenteel komt het wel eens voor dat er iemand in de groep zit die steeds zegt: ‘nou, hoe ík dat doe….’ En dat er dan een totaal andere aanpak wordt beschreven. Kán natuurlijk, alleen binnen een training Oplossingsgericht werken is dat wat mij betreft niet echt nuttig????
Dus meestal ben ik even stil (altijd effectief haha) en zeg dan zoiets als: ‘ja, zo kan het ook. En als je het Oplossingsgericht zou willen benaderen, doe je zus-en-zo’.
Sommigen grijpen ook hun kans om tijdens de training ook in de oefeningen te kiezen voor een andere aanpak. Daar hebben ze natuurlijk goede redenen voor. Soms is het gewoon moeilijk of spannend om zoiets totaal anders te doen. Of je eigen aanpak werkt meestal wel en je hebt nog onvoldoende duidelijk wat het nut is van de nieuwe methode. Zoiets. En toch vraag ik ze dan zich aan de opdracht te houden. En meestal valt op een bepaald moment het kwartje wel en worden ze (bijna) net zo enthousiast als ik over het Oplossingsgericht werken.
Nou heb ik natuurlijk makkelijk praten. Omdat ik een trainer ben in het Oplossingsgericht werken, heb ik vrijwel automatisch mandaat om steeds expliciet te verwachten dat iedereen Oplossingsgericht werkt en mensen daar dus op aan te spreken.
Jij hebt dat niet. Dus word je door je leidinggevende bijvoorbeeld nog steeds probleemgericht aangestuurd. Of moet je samen met een collega een gesprek voeren, en werkt deze collega meer confronterend of probleemgericht. Of zit je in een team met een klaag-cultuur….
It happens! En hier kun je lezen hoe je daarmee om kunt gaan. Veel plezier!
Hartelijke groeten,
Irene Lansdaal
Ps : Wil jij de techniek van Oplossingsgericht Werken ècht in je systeem krijgen? Volg dan onze jaartraining die in september start. Kijk hier voor deze training over Oplossingsgericht Coachen en werken!