< terug Tip

Lastige casuïstiek met elkaar bespreken in een teamoverleg

Je hebt een lastige situatie op je werk. Je bent iets aan het regelen in een zaak met een cliënt, leerling of klant en je maakt je zorgen of het wel goed komt. Dat is al lastig genoeg. Maar dan staat er een teammeeting gepland waarin je je zaak met al je collega’s moet bespreken. En helaas is dat niet altijd een prettig vooruitzicht…. Sterker nog, daar kun je soms heel erg tegenop zien! Wat zijn voor dit soort situaties de Oplossingsgerichte tips?

In veel werkomgevingen zijn er casuïstiekbesprekingen. Dan worden alle lopende dossiers met elkaar doorgenomen. Of je hebt een teamvergadering waarin het de bedoeling is dat je eventuele tegenvallers of risico’s gaat bespreken. Veel professionals vinden dat dit belangrijk of nuttig is, maar ervaren het tegelijkertijd als een enorme energydrain. Je komt er soms gesloopt vandaan… Een paar tips om dat te voorkomen.

1. Benader je collega die iets inbrengt anders

We denken elkaar in dit soort situaties te helpen door in de casus te duiken. Vragen als ‘Wat gebeurde er toen?’, ‘Heb je ook … gedaan?’ of ‘Waarom heb je dat zo aangepakt?’ rollen zo uit onze mond.  

Ook gooien we vrij snel onze diagnose (en oordeel) in de strijd ‘Ik denk dat er …. aan de hand is’, ‘Nou moet er snel … gebeuren’, of ‘Het lijkt er op dat hij …. wil en dat kan natuurlijk niet’.  

En natuurlijk de adviezen ‘Je moet … direct aanpakken’ of ‘Heb je al een gesprek met … gepland?’.

Herkenbaar?

En dan is het dus niet gek dat we dit soort meetings ervaren als een energydrainWe bedoelen het absoluut niet zo, maar dit is eigenlijk gewoon keihard verbaal geweld. Want voor we het weten geven we onze collega de onderliggende boodschappen:

Je hebt vast niet gedacht aan … en …
Waarom heb je dat in vredesnaam gedaan?! (dan is het ook niet gek dat het mis gaat)
Izie meteen wat er aan de hand is (en jij niet?!)
* Als je mijn advies volgt is dit wèl gauw opgelost
* Ik denk daar nu al meteen aan, dus ik zou deze casus beter doen dan jij

Hmmm… niet echt ondersteunende boodschappen. Vooral niet als een situatie lastig is en je je wellicht onzeker of kwetsbaar voelt. De kans is groot dat je je na het overleg – ondanks alle goede tips die je misschien gekregen hebt – minder in staat c.q. krachtig voelt om die lastige zaak goed af te handelen. Het tegenovergestelde dus van wat we willen…

Het kan ook zijn dat de oordelen van je collega’s over de betrokkenen in de zaak gaan (‘Goh die doen ook stomme dingen’ of ‘Wat een [PIEP!!] 😉 ). Meestal, bij een lastige zaak, zijn de oordelen niet positief. En hoe helpend is dat, als jij vervolgens verder moet samenwerken met die betrokkenen?

Kan dit anders? Ja!

Praat met de professional, niet (alleen) met de casus!  

  1. Vraag je collega wat voor hem of haar nuttig is t.a.v. de bespreking in het team
  2. Vraag je collega wat hij wil bereiken in de situatie (veel Oplossingsgerichte vragen stellen over het doel en de gewenste situatie!)
  3. Vraag je collega wat er al (een beetje) werkte in deze lastige situatie
  4. Vraag je collega hoe het eruit ziet als hij 1 stapje dichter bij zijn doel zit
     

Het voordeel van deze vragen is: je collega staat centraal, niet de casus!

Luister goed naar je collega. En bij al deze stappen: geef erkenning!! Bakken met erkenning!!
Ondersteun je collega door te laten merken dat dit soort situaties soms zo lastig kunnen zijn, en dat je zijn inspanning ziet om er iets goeds van te maken etc.

De vragen, het luisteren en de erkenning zorgen ervoor dat je collega krachtiger uit het overleg komt dan hij erin is gegaan!

Overigens is dit de basis van onze intervisie-methodiek (wij begeleiden veel intervisiegroepen met onze eigen methodiek). Daarin draait het om de versterking van het besef van de eigen professionaliteit. Professionals vinden dit vaak een enorme opluchting, voelen zich krachtiger, meer gesteund door hun collega’s en ervaren hun werk als lichter!

 

2. Ben jij aan de beurt? Geef aan wat nuttig voor je is

Wat nu als jij zelf de casus inbrengt? Misschien kan je in plaats van inhoudelijk los te barsten over de casus, direct aangeven wat helpend zou zijn voor jou.
Wat zou voor jou de bespreking in het team zinvol maken?
 

Hiermee geef je je collega’s de kans om je te helpen op een manier die prettig en nuttig is. Je geeft heel concreet richting aan het gesprek met je collega’s.

Kan zijn dat dit moed vereist… vooral als je collega’s daarna als vanouds weer in de casus duiken. Hou volGeef aan wat voor jou werkt.

Het is ff wennen, maar de teambijeenkomsten kunnen zoveel fijner worden hierdoor! 

 

Succes en fijne dag!

Delen wordt gewaardeerd.
Zo help je anderen met informatie en kunnen ze ons beter vinden 🙂

 

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf
LinkedIn
Share