(…het kan de beste overkomen 🙂 )
Ooit vroeg ik in gesprek met een student: ‘Is het gesprek tot zover nuttig?’
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ze het heel nuttig vond. Het was mijns inziens gewoon een topgesprek! Heel Oplossingsgericht enzo.
‘Nee,’ zei ze. ‘Ik word helemaal gestrest van dit gesprek.’
Okéeee…. Die had ik niet aan zien komen….
Maar niet alleen in gesprekken kun je feedback krijgen die je eigenlijk niet wilt horen. Ook in trainingen. Met je kinderen, haha. Kortom: wees voorbereid, ze slaan je er ineens mee om je oren (en niet alleen als je ernaar vraagt).
En ja natúúrlijk leer je hoe zinvol en bruikbaar dit soort feedback is. Maar het is ook gewoon balen, toch?
Wat mij heeft geholpen, is om me te richten op de wens achter de feedback.
Dus het is belangrijk dat het nuttig is…
Dus het kán nuttiger…
Wat zou het nuttiger maken voor je?
Zullen we samen kijken hoe we dit anders kunnen doen?
Wat zou je anders willen?
Oh jee, sorry zeg, ik sla de plank mis. Help me even: wat moeten we anders doen
Je snapt: hier is wel wat voor nodig. Een soort ego-loos-heid noem ik het maar. Iets waardoor je over je eigen gevoel van afwijzing heen kan stappen en het inhoudelijk kunt benaderen. Het valt niet mee, geloof me, maar het levert wel veel op.
En over feedback gesproken… Gaat het bij jullie op het werk ook wel eens over ‘elkaar aanspreken’? Lees daarover hier de Oplossingsgerichte tips.
Hartelijke groeten,
Irene Lansdaal
Solvitas
p.s. De inschrijving voor de nieuwe jaartraining loopt lekker door. In september 2020 gaan we weer starten. Wil jij het Oplossingsgericht coachen helemaal onder de knie krijgen? Dat je niet meer anders kunt? Schrijf je dan direct in! Kijk nu voor uitgebreide info en aanmelden: Jaartraining Oplossingsgericht Coachen en Werken.