Oplossingsgericht Werken is een positieve methode en mensen denken daarom soms ook dat je heel positief in het leven moet staan om op deze manier te werken. Hoewel het natuurlijk wel fijn voor je is als je positief in het leven staat, is dat gelukkig niet verplicht.
Bij Oplossingsgericht werken gaat het er namelijk niet om dat je koste wat het kost positief bent. Maar het gaat erom dat wat je doet, ook echt zin heeft. Dat de tijd die je met de ander in gesprek bent, goed benutte tijd is.
Daarom is de nuttigheidsvraag ook zo handig. Er is een aantal varianten, maar simpeler dan ‘wat zou dit gesprek voor jou nuttig maken?’, kan ik het niet maken.
In een training zie ik dat deelnemers als alternatief de volgende vraag stellen: ‘hoe kan ik je helpen’? Heel aardig natuurlijk, en vaak vooral heel lief bedoeld. Het is echter een andere vraag dan de nuttigheidsvraag. Deze gaat namelijk echt om de rol die beide gesprekspartners in dit gesprek hebben. We zijn er samen verantwoordelijk voor dat het een nuttig gesprek is. Dit zorgt ook voor gelijkwaardigheid en dat lijkt mij in elk geval zeer gewenst.
Niet alleen in coaching kun je de nuttigheidsvraag stellen. Ook in een project, les, vergadering, casuïstiekbespreking, functioneringsgesprek etc.
In een training check ik ook vaak: wat zou deze training voor jou nuttig maken? En halverwege natuurlijk: is het tot zover nuttig? Wat is er nuttig? Wat kunnen we doen om het nog nuttiger te maken?
En voor zover ik weet, zijn mijn trainingen altijd nuttig, haha 😉 Maar da’s makkelijk gezegd natuurlijk. Je zou het zelf eens moeten ervaren om te weten of dat klopt!
Kijk hier voor meer over de nuttigheidsvraag, varianten, hinderpalen, maar ook wat er mis kan gaan in de reacties en hoe je hier mee omgaat. Veel leesplezier!
Hartelijke groeten,
Irene Lansdaal