< terug Tip

Oplossingsgericht omgaan met klagen

We balen vaak als een ander aan het klagen is. Niet zozeer bij het koffiezetapparaat. Want dan is het soms ook heerlijk om even mee te klagen. Vooral als we het róerend eens zijn. Over die irritante leerling, de lastige klant, dat beláchelijke besluit of het idioot slechte weer…. Eigenlijk is het gewoon genieten om daar samen even op af te geven!

Als je oplossingsgericht gaat werken word je niet ineens een heilige die alles àltijd vrolijk doorstaat zonder ook maar íets te klagen 😉 Even lekker meeklagen blijven we dus gewoon doen. Maar ben je ‘aan het werk’ dan kan je – door het oplossingsgericht werken in je achterzak – er wel voor kiezen anders om te gaan met klagen. Hierdoor kan je minder last hebben van het klagen èn weet je een effectieve weg om verder te komen in het werk.

Waar het voor mij mee begint is een andere blik op klagen. Twee gedachten kunnen daarbij helpen, en deze geven ook direct aan hoe je oplossingsgericht om kunt gaan met het klagen.

1. Als jij die ander was – in alle vezels van het lichaam, alle levenservaringen, gelijke hersens, in dezelfde situatie – zou je ook klagen

Dit is opnieuw het ‘walk a mile in their shoes’, wat ervoor zorgt dat je je eigen perspectief los kan laten. Je laat iedere gedachte dat jij in dat geval niet zou klagen, of dat jij niet in die situatie terecht zou komen of dat jij je héél anders op zou stellen daarmee ook helemaal los.

Je kunt de ander dan erkenning geven vanuit oprecht meevoelen. ‘Goh wat naar voor je…’, ‘Dat lijkt me niet eenvoudig…’, ‘Wat afschuwelijk!’, of ‘Jeetje, wat balen…’.

Klaagt iemand, dan is die erkenning essentieel. Zonder dat kan je meestal niet verder.
Eventueel kun je hiervoor ook copingvragen gebruiken: ‘Hoe lukt het je om toch … te doen?’ Of ‘Hoe lukt het je om vol te houden?’

2. Achter iedere klacht schuilt een wens, en eigenlijk altijd is die constructief

Een paar voorbeelden:

  • ‘Wat een belachelijk besluit… hoe kunnen ze nou van mij verwachten dat ik me daaraan ga houden?!’
    Constructieve gedachte en mogelijke wens: ‘Ik neem mijn werk serieus en ik wil graag dat er goede besluiten worden genomen waar ik me helemaal achter kan scharen’
  • ‘Mijn collega is verschrikkelijk irritant. Nou heeft ze wéér …… gedaan! Dat is toch niet te geloven!’

Constructieve gedachte en mogelijke wens: ‘Ik wil de relatie niet beschadigen en daarom is het lastig aan te kaarten bij mijn collega. Ik wil graag mijn werk goed doen en dat zou beter kunnen als zij ……. niet meer zou doen’

Het stilstaan bij de constructieve gedachte en wens helpt voor jezelf, omdat je dan het klagen anders kan ervaren. Iemand is eigenlijk hartstochtelijk zijn of haar constructieve wens aan het uiten!

Wat we soms lastig vinden is de onmacht die spreekt uit het klagen (“… gebeurt en dat wil ik niet maar IK kan er niets aan doen”). Maar daar helpt het oplossingsgericht werken ons geweldig. Want we kunnen na het erkennen doorschakelen naar ‘En gegeven deze lastige situatie… hoe zou je hiermee verder willen?’ of ‘Dus …. wil je niet meer dat er gebeurt. Wat zou je daarvoor in de plaats willen?’ Daarmee gaan we uit van de kracht van de ander om om te kunnen gaan met de lastige situatie. En het is gelijk een geweldig effectieve stap naar actie richting de gewenste situatie!

Succes en fijne dag!

Leuk als je deze tip deelt.
Zo help je een ander met informatie, en worden we beter gevonden 🙂

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf
LinkedIn
Share