… Vragen, uitnodigen, nieuwsgierig maken
Jij bent Oplossingsgericht getraind en je collega niet, en samen gaan jullie in gesprek met een andere partij (ouders, een collega, een student, een klant…). Of je hebt een leidinggevende die in gesprekken met jou vooral wil analyseren wat er mis gaat en waarom. Als jij houdt van de Oplossingsgerichte invalshoek in gesprekken, kan het lastig zijn samen te werken met mensen die anders werken (op het moment dat jij niet de ‘baas’ bent van het proces). Hoe daarmee om te gaan? Een paar tips!
1. Verwerk ‘stiekem’ Oplossingsgerichte vragen in het gesprek of overleg
Werk je graag Oplossingsgericht, dan doe je dit waarschijnlijk al ????
Vooral Oplossingsgericht doorvragen (Welk verschil zou dat maken? Hoe ziet dat er precies uit? Waaraan zouden we merken dat dit werkt?) is laagdrempelig in te zetten.
De meer procesgerichte vragen zoals ‘Wat zou dit gesprek nuttig maken?’ of de inhoudelijk meer sturende vragen zoals ‘Op welke momenten lukt dit al?’ zijn vaak wat opvallender. Het kan zijn dat we daarom meer terughoudend zijn om dit soort interventies in te zetten in een setting die niet Oplossingsgericht is.
Tsja… Je zult de afweging maken en hoop ik soms toch gewoon doen ; )
2. Vraag mandaat om het op jouw / Oplossingsgerichte manier te doen
Er zijn situaties waarin het mogelijk is mandaat te vragen om een gesprek of overleg op Oplossingsgerichte wijze aan te vliegen. Bijvoorbeeld in een situatie waarin je met een collega een gesprek met een andere partij gaat voeren.
Je kunt bijvoorbeeld vooraf vertellen dat je graag een aanpak wil uitproberen, en of de ander daar open voor staat dat te laten gebeuren en scherp te kijken wat het effect is. Regel dan dat jij de leiding van het gesprek neemt, in ieder geval bij de start van het gesprek.
3. Evalueer wat werkt
Heb je samen met een collega een gesprek gevoerd met een derde partij, evalueer daarna dan samen even wat er werkte. Niet alleen reflecteer je daarmee Oplossingsgericht ; ), je hebt ook de kans om Oplossingsgerichte interventies die goed uitpakten even in de schijnwerpers te zetten.
Dit kan ook met je leidinggevende. Je kunt na een gesprek de (desnoods heeeeele kleine) momenten eruit halen die voor jou het beste werkten (‘Fijn het hier even over te hebben. Wat ik vooral prettig vond was dat je …. “). Zo investeer je in de werkrelatie op een Oplossingsgerichte wijze.
NB : Voor het beïnvloeden van het gedrag van een collega of je leidinggevende kun je ook Oplossingsgericht sturen (de zachte variant) en het Collegiaal Verzoek inzetten. Zéér effectief!
4. Vertel over je aanpak
Deel je ervaringen in je werk met de Oplossingsgerichte aanpak. Maar… gek genoeg kan het soms beter werken om daarbij niet steeds de aanpak Oplossingsgericht te noemen. Juist als die aanpak nog onbekend is bij je collega’s kan dat allergie opwekken (‘heb je haar weer met haar Oplossingsgericht’ / ‘Straks moet ik dat zeker ook gaan doen, nou dat zullen we nog wel eens zien!’)
Vertel gewoon wat je hebt meegemaakt en wat goed werkte. Als mensen vragen ‘is dat Oplossingsgericht?’ kun je erover vertellen.
5. Hou vast aan je basishouding (radical acceptance, begrip, mildheid, geduld)
Nóg belangrijker dan de methodiek is de basishouding. Laat je enthousiasme voor de aanpak die niet in de weg zitten ; )
We maken het beste ‘reclame’ voor de Oplossingsgerichte aanpak door onze basishouding niet alleen naar onze klanten/studenten/…., maar ook naar collega’s overeind te houden. Juist ook op het moment dat er door die collega’s probleemgericht wordt gewerkt. Het kan helpen als we bewust gedachten over ‘goede redenen’ van de ander koesteren en vasthouden aan onze positieve verwachtingen.
Gaan steeds meer mensen Oplossingsgericht werken, dan kom je dit soort situaties minder tegen en wordt het werk zoveel leuker. Enne…. natuurlijk mag wat ons betreft de hele wereld Oplossingsgericht gaan werken ????
Succes en fijne dag!
Delen wordt gewaardeerd.
Je helpt anderen met informatie en wij worden beter gevonden. Bedankt!