Als we weinig tijd hebben en we willen Oplossingsgericht blijven werken, hoe kunnen we dat dan doen? Oplossingsgerichte vragen lenen zich gelukkig prima voor korte gesprekken! Dat komt onder andere door het goede aansluiten en de doelgerichtheid ervan. Hierbij een aantal Oplossingsgerichte vragen en ideeën die van pas kunnen komen.
Situatie 1 : we hebben maar kort de tijd voor het gesprek, bijvoorbeeld 10 minuten
- Luister goed. Denk niet te snel dat de ander jouw hulp wil. Heeft de ander misschien alleen even behoefte aan erkenning? Laat los wat jij vindt dat die ander moet doen. Luister en erken.
- Is er (ook) een coachvraag? Heeft de ander dus een doel en wil hij met jou bespreken hoe hij dat bereikt?
Focus op wat de ander wil en vraag daarop door:
– ‘We hebben 10 minuutjes vandaag. Wat zou dit gesprek zinvol voor jou maken?’
– ‘Hoe hoop je dat dit gesprek je hierbij helpt?’ - Dit kan ook bij verplichte gesprekken:
– ‘Ik wil graag met je praten over je studievoortgang/financiële situatie/hoe het met de kinderen gaat. Heb jij nog dingen die je met mij wilt bespreken?’
– ‘Wat kunnen we bespreken zodat dit verplichte voortgangsgesprek voor jou de moeite waard is?’ - We slaan de erkenning niet over omdat we kort de tijd hebben Dat is een valkuil. Erkenning kan ook kort:
– ‘Oeh ja… samenwerken kan ook wel lastig zijn, hè’
– ‘Klinkt alsof je er al heel actief mee aan de gang bent’
– ‘[…] is ook niet eenvoudig he…’
– ‘Zo’n studie is ook best hard werken, hè…’
Situatie 2: geen tijd voor een lange agenda (ook voor vergaderingen!)
- ‘Ik merk dat ik me wat zorgen maak dat we heel veel moeten bespreken en maar […] minuten de tijd hebben. Deel jij die zorg?’ & ‘Hoe zullen we daarmee omgaan?’ (transparant, uitgaan van samenwerking)
- ‘Wat is het meest belangrijk voor je om vandaag te bespreken?’ (nut)
- ‘Wat voor mij deze vergadering nuttig zou maken is als we in ieder geval …. kunnen bespreken. Dit is belangrijk want ….’ (nut, goede reden)
‘Wat zou ons overleg voor jullie zinvol maken?’ - ‘We hebben maximaal 20 minuten de tijd voor dit gesprek. Wat hoop je dat die 20 minuten je vooral gaan opleveren?’ (nut, doel)
Situatie 3: we moeten een gesprek gaan afronden
‘Ik zie dat we nog 5 minuten hebben… hoe zouden we deze vijf minuten tot slot nuttig kunnen gebruiken?’ (nut, transparant)
Situatie 4: het gesprek vraagt meer tijd dan we nu hebben
‘Dat is niet niks wat je me allemaal vertelt… Ik wil daar niet zomaar aan voorbij gaan en tegelijkertijd heb ik nu geen tijd om hier rustig over te praten, omdat ik mij aan mijn afspraken wil houden en daarvoor zo weg moet. Vind je het prettig als we bijvoorbeeld morgenmiddag even samen gaan zitten en het hierover hebben?’ (positief nee zeggen: erkenning, goede reden, alternatief voorstellen)
Situatie 5: iemand doet even snel tussendoor een beroep op ons, en vraagt advies.
We willen kort helpen maar eigenlijk geen advies geven
- ‘Goed dat je even naar me toegekomen bent. Ik heb maar een paar minuutjes. Laten we kijken hoe ver we komen. In het uiterste geval plannen we een afspraak.’
- ‘Ik kan me je vraag goed voorstellen… stel nou dat ik je advies geef, hoe hoop je dan dat dat helpt?’
+ ‘Dus wat je graag wil is …’
+ ‘Hoe zou het eruit zien als je daarin 1 stapje verder bent?’
(doel, gewenste situatie, stapje) - ‘Hmmm… ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Wat weet je er al van over hoe je dit aan kan pakken?’ (WERKT)
- ‘Interessant…. Welke opties heb je al overwogen?’ (WERKT)
- ‘Hmm… je hebt eerder ook met dit soort lastige situaties te maken gehad… wat daaruit is bruikbaar voor hoe je dit nu zou kunnen doen?’ (WERKT)
- ‘Ik begrijp dat je mijn advies wil… vind je het goed als ik je eerst wat vragen stel zodat ik helder heb waar het over gaat en mijn advies ook echt goed aansluit?’ (overgang van adviseren naar coachen)
- ‘O, ik kan me voorstellen dat dit lastig is… Sorry dat ik geen tijd heb om met je mee te denken. Aan de andere kant weet ik dat je hier vast een goede keuze in zult maken want […]. Ik heb alle vertrouwen in je! Ik zou het wel heel leuk vinden als je me binnenkort laat weten hoe het verder gegaan is.’ (erkenning, positieve verwachting, compliment, betrokkenheid)
Bruikbare ideeën?
Tot slot…je kunt natuurlijk als je weinig tijd hebt gewoon snel even een advies geven, of je mening geven over wat die ander zou moeten doen.
Soms is dat ook prima en heeft het ook effect. Maar heel vaak ook niet.
Onze gesprekspartners staan vaak helemaal niet open voor advies, ook al vragen ze er om.
Misschien is het beter om 1 of 2 zinvolle Oplossingsgerichte vragen te stellen, die daadwerkelijk iets tewéégbrengen bij de ander. Die de ander aan het denken zetten.
Ook al is het gesprek misschien dan niet van A tot Z afgerond, met Oplossingsgerichte vragen kun je iets op gang brengen dat de ander dichter bij zijn doel brengt én tot actie leidt.
Vooral als we dan óók nog de erkenning niet vergeten, hebben we met onze korte tijdsinvestering tóch effect.
Fijne dag!
p.s. Binnenkort starten er 3 trainingen op open inschrijving.
Boost nu jouw Oplossingsgerichte coachvaardigheden, zodat je de ander effectief helpt en in beweging brengt!
17 maart 2025 – Verkorte training Oplossingsgericht Coachen
11 april 2025 – Verdiepingstraining Oplossingsgericht Coachen
14 april 2025 – Gratis online kennismakingsworkshop Oplossingsgericht Coachen