< terug Tip

Reageren op een slecht idee

Je bent op je werk met een klant, leidinggevende of collega in gesprek, en dan gebeurt het: iemand oppert een ontzettend slecht idee. Vind jij. Jij bent misschien wel de specialist op dat onderwerp en je voelt in al je vezels een groot ‘NEEEEE!’ in je opkomen. En dan? Wat zijn de oplossingsgerichte tips in dit soort situaties?

Allereerst, waarom zouden we daarover willen nadenken? Waarom niet gewoon zeggen ‘Jeetje zeg, dat is wel een héél slecht idee! Heb je wel daar en daar aan gedacht?! Niet te geloven, dit is echt dom!’

Hmm…. Klinkt wat confronterend misschien?   ????

Zo’n reactie zou in veel gevallen wel eens wat problemen kunnen opleveren… eh.. zoals jarenlange vetes of ontslag. Dus we voelen vaak ook direct dat het slim is dat we ons wat inhouden. Maar dan?

Wat in deze situatie speelt, is dat we één uitgangspunt van Oplossingsgericht Werken even niet meer zien: iemand heeft altijd ‘goede redenen’ voor zijn keuzes en gedrag. En het werkt vaak als we onze nieuwsgierigheid daarnaar weer ‘AAN’ kunnen zetten.

Daarvoor moeten we eerst ons oordeel even parkeren, want die maakt anders veel te veel lawaai. Dus:

Oordeel UIT,  nieuwsgierigheid AAN

Vraagt wat zelfbeheersing, hè?
Of wat humor en lachen om jezelf, waarbij je bijvoorbeeld kan denken aan de uitspraak van Steve de Shazer die zei dat als je een oordeel of advies in je voelt opkomen je gauw een aspirientje moet nemen, naar bed moet gaan en wachten tot het weer over is.

Staat de nieuwsgierigheid aan? Dan begint het doorvragen.

  • Oh… vertel er eens wat meer over?
  • Hoe ziet dat er precies uit?
  • Wat zou het effect daarvan zijn?
  • Welk verschil zou dat maken?
  • Waaraan zouden we merken dat dit goed uitpakt?
  • Wat is het minimale dat je daarmee zou willen bereiken?

Vraag echt een tijdje door. Jij krijgt dan een beter beeld van de redenen en denkwijze achter het idee, en de ander wordt serieus genomen in zijn overwegingen.

Daarna kun je een aantal dingen doen:

1.      Je stelt je oordeel bij. Misschien is het idee toch niet zo slecht.
Je kunt eventueel het nog wat bijschaven ‘Mijn zorg is dat …. als we dit doen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dat voorkomen?’
(kenners herkennen hier de oplossingsgerichte stuurvraag)

2.      Of je geeft het een kans en spreekt een experiment af.
‘Dus we kijken straks of x werkt zoals we graag zouden willen. Dit zouden we moeten merken aan …. en …. . We evalueren dit op ons volgende overleg’.
Je kunt hierbij dus goed je oplossingsgerichte skills voor het uitvragen van de gewenste situatie gebruiken om heldere criteria samen vast te stellen of het experiment geslaagd is.

3.      Of je vind het nog steeds echt een heel slecht idee.
Je kunt dan een slim tegenvoorstel doen, of advies geven, omdat je veel meer informatie hebt. Als je er ‘samen uit moet komen’ werkt het goed om dan eerst aan te haken bij wat de ander (met zijn slechte idee) zou willen bereiken (het doel) en hoe dat belangrijk is. Pas daarna kom je met jouw idee (het middel) over hoe dat bereikt kan worden. NB : je hoeft dan dus niet eerst een oordeel te geven over ‘het slechte idee’, en hiermee vermijd je onnodig conflict.

Bijvoorbeeld : ‘Als ik het goed begrijp vinden we het allemaal belangrijk dat we in januari de deadline halen. Dit zodat we onze financiering zeker stellen voor het volgende jaar. In mijn ervaring werkt het goed als we daarvoor [….] Dit werkt goed omdat [….] Dit hebben we ook ervaren toen [….] Zou dat ook bruikbaar zijn voor onze situatie nu?‘

En, wat vind je van dit idee?  ????

Succes en fijne dag!

Leuk als je deze tip deelt.
Zo help je een ander met informatie en worden wij beter gevonden. Bedankt!

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf
LinkedIn
Share