1. Wat levert deze training op?
- Opfrissen en aanscherpen van reeds bestaande kennis en vaardigheden t.a.v. Oplossingsgerichte gespreksvoering.
- Nieuwe en concrete tools vanuit de Oplossingsgerichte methode om cliënten effectief te begeleiden, ook in lastige situaties zoals bij niet gemotiveerde, passieve of klagende cliënten.
- Gericht op aanboren van de eigen kracht en motivatie, vergroten van zelfredzaamheid en regie bij de cliënt.
2. Voor wie
Deze training is voor alle sociaal werkers die cliënten begeleiden en daarvoor veel gesprekken voeren.
Deze Verdiepingstraining is geschikt voor mensen die al enige ervaring hebben met Oplossingsgericht Werken, of voor groepen die gemengd zijn (wel en geen ervaring).
Heeft niemand eigenlijk veel ervaring, dan is de Basistraining de beste keuze.
Het is een incompany training. Het is geen probleem om deelnemers vanuit verschillende teams aan de training deel te laten nemen.
3. Waarover gaat de training?
- Overzicht en ophalen van kennis en vaardigheden t.a.v. het gehele scala aan Oplossingsgerichte technieken, en verdieping t.a.v. de basishouding.
- Hoe pas je de Oplossingsgerichte aanpak toe bij cliënten die niet gemotiveerd, passief zijn of veel klagen?
- Hoe boor je met de Oplossingsgerichte aanpak nog beter de eigen kracht en oplossingen van de cliënt aan?
- Opfrissen en aanscherpen van de basis van Oplossingsgericht Werken met o.a. de Checklist voor de Oplossingsgerichte Coachvraag, de Solvitas Mandaatmeter, uitvragen nut & doel en successen, de Ladder van Cladder, wondervraag en de schaalvraag. We zullen zeker ook technieken bespreken die nog niet bekend zijn!
4. Werkwijze
- Korte theorie, veel oefenen en interactie.
- Er wordt gewerkt met eigen casuïstiek van de deelnemers
- De 5 dagdelen worden verspreid gehouden (met 2 tot 5 weken ertussen) zodat er tussentijds ruimte is om het geleerde toe te passen in de praktijk en daarmee ervaring op te doen. Soms bestaat de 1e bijeenkomst wel uit 1 hele dag.
- In principe maken huiswerkopdrachten tussen de trainingen door onderdeel uit van de training, om het geleerde vast te houden èn omdat er door de feedback van de trainer op deze opdrachten voor de deelnemer sneller resultaat te behalen is.
- Inzet van een trainingsacteur (meestal tijdens het 4e of 5e dagdeel) is een optie en raden we zeker aan. Dit wordt vaak als heel nuttig ervaren.
5. Overige informatie
- Is niet iedereen enthousiast over het idee van deze training? Laat ons eerst een kennismakingsworkshop doen. Dat maakt de deelnemers enthousiast, of je laat hen daarna vrij of ze daarna wel of niet mee willen doen.
- De verdiepingstraining is SKJ geaccrediteerd (15 punten) en Solvitas kan voor de deelnemers de melding naar het SKJ verzorgen na afloop van de training.
- Gemiddeld wordt de training gewaardeerd met een ruime 8.
- Borging: vaak werkt het heel goed om na enige tijd een opfris/casuïstiekbijeenkomst te houden, zodat de deelnemers hun ervaringen in de praktijk kunnen voorleggen en hun kennis aanscherpen.
Quotes van deelnemers aan deze training
“De diverse gesprekstechnieken die er binnen het Oplossingsgericht Werken bestaan vind ik erg nuttig”
“De inhoud van de training was verdiepend, afwisseling van theorie en actieve opdracht”
“Het vele oefenen was fijn”
“Interessante stof”
“Duidelijke uitleg, helder met goede voorbeelden”