In sommige coachgesprekken is er maar een dun lijntje van verbinding en kan de ander op elk moment in zijn schulp kruipen (wegkijken, korte antwoorden, ‘Ik weet het niet’). Hier zijn zes Oplossingsgerichte tips om het contact en de samenwerking te verbeteren. Dit zodat we onze student, cliënt of medewerker misschien tóch kunnen helpen.
- Tempo en stiltes: We volgen het tempo van de ander en hoeven niet bang te zijn voor stiltes. Stiltes geven de ander tijd om na te denken, en onszelf ook, zodat we een goede vraag kunnen bedenken. We bijten op onze tong als we willen gaan ‘opvullen’.
- Kleine erkenning: We laten zien dat we luisteren door een aandachtige, vriendelijke, blik en door te knikken en instemmend te hummen. We vermijden expliciete erkenning, want daarmee slaan we snel de plank mis.
- Taalmatching: We gebruiken de exacte woorden van de ander. Dit laat zien dat we echt luisteren en zijn verhaal accepteren.
- Samenvatten: We vatten samen wat de ander precies heeft gezegd en vragen of we het goed hebben begrepen. Dit helpt om het gesprek gaande te houden en geeft de ander de kans om zijn gedachten verder te verduidelijken of aan te vullen.
- Energie: We stemmen onze energie af op die van de ander. We proberen niet droeviger of blijer te zijn dan de ander. Een vriendelijk of lief grapje, of iets ten koste van onszelf, kan – mits het passend is – de sfeer wat verlichten. Dan lekker doen!
- Inhoudelijk aansluiten: We slikken eventueel advies in, en volgen de onderwerpen die de ander aandraagt. We stellen misschien eerst alleen vragen over wat al voor hem werkt. Dit helpt om een waarderende basis te creëren, en kan de ander vertrouwen geven om zijn doelen en wensen te verkennen.
Met deze tips kunnen we in situaties waarin we weinig mandaat ervaren – weinig ruimte om de ander te helpen – het contact en de samenwerking verbeteren. Zo krijgen we meer kans om te coachen.
Meer info en verhelderende tips over hoe we dit aanpakken? Lees dan hier het volledige blog.
Succes!
p.s. Wil jij ook die prettige, slimme, ontspannen en effectieve coach zijn waar studenten, cliënten of medewerkers mee weglopen? Dat kan! Meld je dan aan voor de Training Oplossingsgericht Coachen die in november start. Deze training van 4 bijeenkomsten (1 hele dag en 3 dagdelen) leert je de juiste vragen te stellen die je direct in de praktijk kunt gaan toepassen. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
p.s.2 Of wil jij jouw student, cliënt, collega of medewerker bewegen tot ander gedrag, en een slim zetje in de goede richting geven ? Dat leer je op een prettige en vernieuwende wijze aan te pakken in de training ‘Effectief adviseren en beïnvloeden’. Je krijgt concrete gespreksstrategieën in handen waarmee je in lastige situaties effectief invloed kunt uitoefenen. Ook deze training start in november. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.