< terug Tip

Weerstand

Je geeft een kei van een advies en je gesprekspartner zegt ‘ja, maar…’. Of je hebt een top voorstel gedaan aan je team en de bezwaren vliegen je om de oren. Of je probeert je tienerzoon te bewegen zijn huiswerk te maken. Er zijn zo van die momenten waar we best even kunnen balen van de reacties van de mensen om ons heen. Weerstand!! Ja, en dan?… Lees nu de tips vanuit oplossingsgericht werken.

Laat ik er meteen maar knalhard in komen…. 😉 …..

Weerstand bestaat niet, zegt Oplossingsgericht Werken!

Nou ja zeg!, denk je misschien. Ik ben toch niet gek! Dan weet je zeker niet met wie ik te maken heb…

Dat ontkennen van iets dat we zo duidelijk ervaren is wat vervreemdend, toch?
Alhoewel de diehard oplossingsgericht werkenden blijven bij de uitspraak ‘weerstand bestaat niet’, kunnen veel mensen beter uit de voeten met:

Weerstand is een regie-aanwijzing

Dit wekt misschien een beetje de nieuwsgierigheid op?

Het is een uitspraak die we kunnen gebruiken voor al die weerstand-situaties waarin onze eerste reactie vaak ‘jeuk’ / ergernis / irritatie / onbegrip is (we zijn allemaal mensen ; )
En waarin we vervolgens ons doel in het gesprek niet lijken te bereiken.

Maar wat betekent ‘weerstand is een regie-aanwijzing’ dan?

Dit betekent: wat je nu merkt (de ‘weerstand’), is dat je gesprekspartner je – misschien wat onbeholpen – een tip geeft.
En de tip is: ‘Wat je nu doet of wil, werkt niet voor mij.’

Moet je dan blij zijn met die tip? Want weerstand voelt meestal niet fijn!

Stel je voor dat je gesprekspartner ja zou zeggen op alles wat je zegt, en gewoon lekker met je mee zou praten. Maar vervolgens ‘nee’ zou doen? Want hij is het niet eens met wat je wil. Dan zou je in het gesprek geen weerstand merken, maar jullie gesprek zou vervolgens geen enkel resultaat hebben.

Door in gedrag te laten merken ‘dit werkt niet voor mij’ helpt je gesprekspartner je dus. Hij neemt de moeite om zichtbaar tegen te stribbelen. Deze is in die vorm met je aan het samenwerken! Hij geeft je namelijk de kans om bij te sturen (je regie te veranderen) en wellicht alsnog je doel met het gesprek te behalen.

En nu kan ik het niet laten om nog 2 oplossingsgerichte uitspraken erbij te pakken:

  • Er is áltijd samenwerking
    je gesprekspartner helpt je met een regie-aanwijzing
  • Als iets niet werkt, doe iets anders
    blijkbaar werkt je aanpak in het gesprek nu niet en kun je iets anders proberen

Wat kunnen we hiermee nu doen?

Het eerste wat we kunnen doen is dat we hiermee onze beleving van de situatie kunnen aanpassen. En ons denken. We kunnen gaan denken ‘Oh, ik krijg een regieaanwijzing. Even kijken wat ik anders kan doen’.

(Nu worden we natuurlijk niet ineens heiligen, maar ga er mee aan de slag en je zult zien dat dit je steeds makkelijker af gaat.)

Het tweede is dat we ons gedrag kunnen aanpassen. Maar hoe dan?
In het oplossingsgericht werken kennen we 2 belangrijke tools die ons hierbij kunnen helpen. Ze helpen ons snappen ‘waar we zitten’ in het gesprek en de relatie met de ander. En welke praktische uitspraken/vragen/interventies dan effectief zijn. Deze 2 tools zijn het 4SFC model en de Flowchart.

In een blog leg je die niet even zo uit. Je moet er bovendien mee leren werken, en daar is training voor nodig. Ik geef 2 globale tips die wellicht al nuttig zijn.
En die overigens veeeel minder plat zijn dan ze nu op het eerste oog misschien lijken!

1. Heb je scherp wat het doel van de ander is?
2. Hoe is de werkrelatie en het mandaat dat de ander jou geeft?

Wie weet helpen deze vragen je een stukje op weg?

Succes en fijne dag!

Leuk als je deze tip deelt.
Zo help je een ander met informatie en wij worden beter gevonden 🙂

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf