< terug Tip

Zelfcoaching

Is de balans tussen werk en privé zoek, heb je ruzie met partner of kinderen, of lukt het maar niet om te gaan sporten? Als we van iets balen, ergens op puzzelen of ergens beter in willen worden, kun je overwegen jezelf Oplossingsgericht te coachen. Hierbij praktische tips over hoe je dat aan kunt pakken. Met een enkele ‘rake’ vraag, of met een volledig coachgesprek met jezelf.

1. Eén enkele vraag

Soms werkt het al als je 5 minuten neemt en je voor jezelf een vraag beantwoordt die past op jouw situatie. Misschien zit bij het onderstaande lijstje 1 vraag die voor jou ‘raak’ is.

Daarbij is de uitdaging om niet de gebaande ‘ik baal van […] / ik wil niet dat […]’ weg in je hoofd op te gaan, maar serieus en nieuwsgierig het antwoord te zoeken op de vraag en uit te pluizen op detailniveau.

Heb je nu een issue in jouw leven? Welke vraag zou daar op kunnen passen?

  • Ik doe […]. Hoe hèlpt het mij precies, om dit te doen?
  • Waar hoop ik op voor de komende periode?
  • Er gebeurt steeds […]. Wat kunnen de goede redenen hiervoor zijn?
  • Ik wil graag […]. Wat doe ik al – hoe klein ook – om dat voor elkaar te krijgen? Wat nog meer?
  • Op welk moment was het probleem er minder c.q. was het ietsje meer hoe ik het wil en wat was er toen anders?
  • Wat is het eerste kleine teken waaraan ik zal merken dat dit (straks) beter gaat?
  • Als het gaat om […], wat hoeft er dan niet te veranderen?
  • Wat wijst er op dat […]  binnenkort beter zal gaan?

2. Een zelfcoachgesprek

Je kunt ook – in stilte, hardop denkend (bijvoorbeeld inspreken op je telefoon) of op papier – de onderstaande 8 vragen gebruiken om een Oplossingsgericht coachgesprek met jezelf te voeren.

Let op! Net als in een live coachgesprek zit de winst vaak in het doorvragen op details. Het kan helpen om er in ons hoofd een duidelijke foto of film van te maken, zodat we het levendig voor ons zien.

Het kan zijn dat je even moet doorbijten om een vraag te beantwoorden / serieus te nemen. In een live coachgesprek helpt de coach je daar doorheen, en dat maakt zelfcoaching soms net even lastiger. Lukt het om door te zetten, dan is dat juist vaak een önderwerp waar rendement te halen valt!

Heb je een issue in gedachten, dat nu voor jou speelt?

  1. Waar hoop ik op t.a.v. […]?
  2. Stel dat het lukt een kleine verandering in de goede richting te bereiken, wat is er dan anders? Wat doe ik dan anders? (details!)
  3. Wat is het allereerste kleine stapje dat daarin anders zou zijn als het de goede kant op gaat?
  4. Welk verschil zou dit voor mij maken? Welk verschil nog meer?
    Indien van toepassing: Welk verschil zou dit voor anderen / persoon X  maken?
  5. Wat werkt al in de goede richting? Wat heb ik al in huis om dit voor elkaar te krijgen?
    Maak een lijstje van minimaal 5 dingen.
  6. Waaraan ga ik straks als eerste merken dat ik op de goede weg ben?
  7. Hoe is alles wat uit deze vragen is gekomen bruikbaar voor hoe ik verder wil?
  8. Wat geeft mij vertrouwen dat de gewenste verandering gaat komen?
    Maak een lijstje van minimaal 5 punten.

Succes en fijne dag!

Delen wordt gewaardeerd.
Je helpt anderen met informatie, en wij worden beter gevonden 🙂

Meld je nu gratis aan

voor Solvitas Tips

Ontvang 1 x per maand de Solvitas Tips, met praktische tips over Oplossingsgericht Werken

(Zo’n 2000 mensen gingen je voor)

Maak kennis met onze Trainingen en workshops
Ik zoek een training voor... Mijn team Mijzelf
LinkedIn
Share